O προβληματισμός των γονιών σε σχέση με την έκθεση των παιδιών στα social media αποτελεί ουσιαστικά μέρος της γενικότερης ανησυχίας που προκαλεί το άνοιγμα των παιδιών στον κόσμο: τι κινδύνους εγκυμονεί η επιθυμία του παιδιού να γνωρίσει νέους ανθρώπους, να δοκιμάσει νέες εμπειρίες και να προβάλει τον εαυτό του; Πως μπορεί να γνωρίσει τον κόσμο μέσα από ένα δίχτυ ασφάλειας που θα προσφέρουν οι γονείς, μέχρι να αποκτήσει γνώσεις και εμπειρίες και να μπορεί να προστατεύει μόνο του τον εαυτό του;
Από την μια πλευρά, είναι σημαντικό για τους γονείς να μπορέσουν να απαλύνουν την ανησυχία τους με ρεαλισμό, γνώση και ειλικρίνεια απέναντι στα παιδιά, προσαρμόζοντας την εποπτεία τους στην ηλικία του παιδιού και τις ιδιαιτερότητές του. Πως λειτουργεί μια πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης; Τι επιτρέπουν οι γονείς σε σχέση με την διαδικτυακή δραστηριότητα και τι όχι; Γιατί; Τι είδους εποπτεία θέλουν να διατηρήσουν και για ποιο λόγο;
Η ηλικία στην οποία οι πιο δημοφιλείς εφαρμογές (Instagram, Snapchat, Facebook, Twitter) επιτρέπουν την απόκτηση προσωπικού λογαριασμού είναι συνήθως τα 13 έτη. Το όριο αυτό χρησιμεύει ως σημείο αναφοράς, οι δυσκολίες όμως και ιδιαιτερότητες κάθε παιδιού πρέπει να λαμβάνονται υπόψιν. Οι γονείς είναι σημαντικό να κατανοήσουν πως βλέπει το παιδί όλον αυτό τον καινούργιο κόσμο και τι περιμένει από αυτόν. Πως σχετίζεται ο τρόπος που χρησιμοποιεί μια πλατφόρμα με την ικανότητά του να γνωρίζει ανθρώπους και να διατηρεί σχέσεις στον πραγματικό κόσμο, με την ικανότητα να εκφράζει αυτό που θέλει και με την εικόνα που έχει για τον εαυτό του.
Μόνο μέσα από μια τέτοια συνολική εικόνα θα μπορέσει ο γονιός να διαγνώσει εάν η επαφή του παιδιού με τα social media εγκυμονεί ιδιαίτερους κινδύνους, καθώς και πως θα μπορούσε να προστατεύσει και να στηρίξει το παιδί χωρίς η εμπλοκή του να περιορίζεται στον έλεγχο, αλλά να πηγάζει από ενδιαφέρον, κατανόηση και σεβασμό προς εκείνο.
Από τον Λευτέρη Πετρόπουλο
Ψυχολόγο – Ψυχοθεραπευτή στη Γραμμή 115 25 & το Συμβουλευτικό Κέντρο του Μαζί για το Παιδί
Δρ. Ψυχοπαθολογίας και Ψυχανάλυσης